Benjamin Rud Elberth - fang mig på 23961545 eller på benjamin@elberth.dk - Stolt ejer af det politiske digitale bureau Digitaltaktik.dk. Taler om digital kommunikation i dit tv. Rådgiver om sociale og digitale medier. Du er havnet på min blog og mine meninger.

Påvirk eller bliv påvirket – EU-debat på #fmdk

Public Affairs og lobbyisme er en af de vigtigste discipliner i EU-systemet. Det handler om at varetage sine interesser, ved at være de rigtige steder, uanset om du er politiker eller lobbyist. Ellers bliver du ganske enkelt ikke hørt. På Folkemødet sætter Europa-Parlamentet i Danmark fredag fra 16-17 spot på politikerne i midten af det hele. De påvirker og påvirkes. (se invitationen her)

Men vil de indrømme spillet om magten? Vil de afsløre deres egne bedste tricks og endda rådgive danske virksomheder til, hvordan de kommer igennem på sociale medier til at få mere indflydelse?

Mens politikerne med sociale medier og kampagner og små digitale tricks forsøger at flytte vælgere over i en stemmeboks, give dem medvind eller forsøger at påvirke andre politikere i systemet, bliver de udsat for stadig mere professionel påvirkning fra også danske organisationer, for hvem det er tvingende nødvendigt, at deres side af sagen bliver hørt.

Hvem påvirker mest effektivt?
I dagene op til debatten kaster Europa-Parlamentet i Danmark og jeg en række afstemninger ud, ligesom vi tager imod spørgsmål i kommentarfeltet herunder, og på Twitter (Stil dem til @benjaminelberth eller @epidanmark så vi kan stille dem i teltet. Får vi nok spørgsmål, lover jeg at periscope seancen fredag). Du kan stille spørgsmål til DF’s Anders Vistisen, SF’s Margrethe Auken og ikke mindst Socialdemokraternes Jeppe Kofod. Om hvordan de påvirker og påvirkes. Og vi stiller dem spørgsmål fra store danske organisationer, der gerne vil vide, hvordan de bliver endnu bedre til åbent at bedrive digital interessevaretagelse i Strasbourg og Bruxelles.

Hvem påvirkes mest effektivt?
Vi sætter også spot på nye tal fra Fleishman Hillard, når vi viser, hvordan politikerne i EU-systemet påvirkes af lobbyister på nettet. Helt åbent. Og pakker pointerne ud omkring Twitter, der ses som ”The Cocktail Bar” og LinkedIn, der ses som ”The lounge room”, hvor aftalerne bliver lavet.

Har du spørgsmål til politikerne eller debatten? Tweet dem eller skriv dem i kommentarfeltet her. Og se så godt efter, når vi fra tirsdag kaster små afstemninger ud på Twitter, hvor du kan være med til at afgøre, hvilke danske EU-politikere, der bør hædres og æres, roses og skoses for deres evne eller mangel på samme, til at påvirke meningsdannerland, journalister og den danske vælger.

About the author