Benjamin Rud Elberth - fang mig på 23961545 eller på benjamin@elberth.dk - Stolt ejer af det politiske digitale bureau Digitaltaktik.dk. Taler om digital kommunikation i dit tv. Rådgiver om sociale og digitale medier. Du er havnet på min blog og mine meninger.

Here comes digital PR!

(Klumme bragt første gang i Markedsføring, juni i tema om sociale medier – Se det her)

Here comes digital PR … !
Disruption, digitalisering, dommedag er nær. Pr-branchen er for alvor på vej mod forandring. Men det betyder altså ikke, at pressemeddelelsen er død. Den skal bare have et helt andet tryk.

herecomesdigital
I den danske pr-branche kæmper en del virksomheder og kommunikationsbureauer lige nu med den samme udfordring. Hvordan får de lavet overbygninger på deres traditionelle pr-aktivititeter, der gør dem i stand til at bedrive samme effektive kommunikation, som da far var dreng, og en pressemeddelelse blev pitchet via et telefonopkald? Og hvordan tilrettelægger man sin kommunikation, når der pludselig er utallige veje at gå med sociale og digitale medier, og masser af nye værktøjer og greb at tage fat i. Skal man udvikle sig kreativt digitalt? Skal man satse på at bygge et newsroom, der skriver med sociale kriterier? Skal man specialisere sig i bare at bedrive endnu bedre kommunikation på det felt, hvor man i forvejen er dygtigst, og lade sociale og digitale medier være en afgrænset del af kommunikationen? Tør man lade være at forny sig og satse på, at den der fremtid driver over, så vi alle igen går back to basics og kan pitche historier ind til journalister, baseret på en survey eller et nyt produkt?

Rådgivere disrupter alle andre end sig selv
Der er noget på spil. Røre i markedet. Efter 10 år med sociale medier, hvor man måske havde vænnet sig til, at Facebook bare var en måde at forstærke sit budskab, og Twitter en måde at målrette det til meningsdannere og journalister, er omnichannel, Virtual Reality, og ikke mindst disruption-begrebet ved at sætte sig som en kilde til præstationsangst eller et spark til at tænke nyt hos de traditionelle pr-folk. Rundt i branchen udtrykker flere af de dygtigste traditionelle pr-ekvilibrister, at de godt kan se, at tingene er ved at ændre sig, og at de er nødt til på en eller anden måde at flytte sig med. Det nytter ikke noget at fravælge Snapchat, hvis det er Danmarks hurtigst voksende sociale medie, bare fordi man ikke forstår det selv som kommunikatør. Det der sociale og digitale er kommet for at blive, og nu begynder Zuckerberg at virtual-realisere verden, mens Google laver selvkørende biler, og IBM’s Watson bliver så stærk, at den kan remplacere mennesker af kød og blod. Indtil videre har PR-folk forstået det nok til at begynde at rådgive kunderne om, at de er nødt til at disrupte sig selv, så de ikke ender som TDC, Blockbuster eller fotoforretningerne. Video didn’t kill the radiostar, men Netflix, HBO og Instagram er ved at slå både bunden ud af flow-tv, videoleje IRL (in real life) og at fremkalde billeder. Men vi er først nu nået til et punkt, hvor vi skal kunne disrupte os selv og tænke markedsføring og pr på tværs af alle de muligheder, Zuckerberg, Jobs, Dorsey m.fl. har givet os.

Where we are going we don’t need any roads
Traditionel pr er hverken dødt eller under afvikling. På flere konferencer og i debatter ender virksomheder og pr-folk med enten at konkludere, at pressemeddelelsen ikke er død, bare fordi vi har fået Twitter, som vist heldigvis alligevel ikke virker, fordi det ikke er vejen til de hellige haller at blive retweetet 15 gange. Men diskussionen er en kæmpe sovepude for den kommunikatør, der ikke kan disrupte sig selv og se, at han er nødt til at forny sig, når han, ligesom pr, skal revitaliseres for at have optimal effekt. Når Zuckerberg viser os, at vi kommer til at prøvekøre biler via VR-briller i Messengerfeltet, har selvkørende biler nærmest allerede taget kørekortet fra bilejeren og fornyelsen fra Facebook. I Tilbage til fremtiden fortæller Doc Emmet Brown, at Marty ikke skal være bange for, at der ikke er veje. DeLorean kan flyve. Og det kræver, at man som Doc ved, hvordan man styrer uden om andre flyvende biler i voldsomt opskruet tempo.

Digital PR
Der bliver stadig pitchet historier the old fashion way, så vi kan læse på Ritzau-rullen som tophistorie i slut-maj, at sommeren er nær, og danskerne er vilde med koldskål. Det nye er, at den pressemeddelelse, der blev pitchet ind til redaktionen også kan fungere med utallige andre greb med sociale og digitale medier: Den kan genbruges som native advertising på Eb.dk, den kan pushes til personer med interesser for sommerferie, og den kan malkes endnu mere ved at blive sendt rundt i en debat på Twitter, inden et bestemt koldskålsmærke bliver pushet på Instagram af en YouTube-kendis med et vist antal følgere igennem Splay’s eller Bloggers Delights netværk, hvorefter den selvfølgelig bliver genstand for en aktiverende Snap-story til sidst. Pressemeddelelsen er ikke død, men den har fået et liv, der rækker ud over, at slutdestinationen er et presseklip. Var den ikke røget igennem Ritzaus filter var der utallige muligheder på tværs af payed, owned, earned, hvor den kunne være røget ud til det rette segment alligevel. Tiden er moden til nu, at den traditionelle pr-branche og virksomhederne for alvor begynder at diskutere mulighederne i en udvikling, som ikke er ”enten Twitter eller klassisk PM”. Den, der kan det, er pr-ekvillibristen, der ser hele paletten at platforme og medier som sin legeplads, og mestrer langt flere greb, end bare den livsvigtige: at kunne vinkle. Nu skal man også kunne distribuere. Vi kommer til at tale digital pr nu. Hvadenten den traditionelle pr-ansvarlige kan lide det, eller ej.

About the author