Benjamin Rud Elberth - fang mig på 23961545 eller på benjamin@elberth.dk - Stolt ejer af det politiske digitale bureau Digitaltaktik.dk. Taler om digital kommunikation i dit tv. Rådgiver om sociale og digitale medier. Du er havnet på min blog og mine meninger.

Har du foræret din gamle far en data-dummebøde til jul?

Oplevelsesgaver everywhere. Du kan ikke gå forbi en fysisk butik, uden at Smartbox, Bellevue og mange andre truer med at hoppe ned i din kurv, så du kan forære din ven en smørrebrødstur hos Ida Davidsen, fodmassage, helikopterture eller en storbyferie. Men forærer du den uvidende modtager en data-dummebøde? Tag sølvpapirshatten på og se, hvordan min gamle far ryger i de fæle købmænds indkøbsnet :)

Smartbox fåes i en lille smart gaveæske, hvor din gamle far får et fysisk gavekort. For at vælge, skal han aktivere gavekortet på et site. Lige nu sidder jeg og hjælper ham med at aktivere kortet på Smartbox’ site, for han skal ikke igen lade være at indløse kortet, fordi han synes det er for komplekst at bruge det (ja, det kan man grine af, men der skal ikke meget til at stoppe min far internet-mæssigt. Han er først kommet på Facebook i år, og han bruger kun sin smartphone til at spille Wordfeud, fordi det lissom er en genkendelig ting, han kan huske fra sine Scrabble-dyster IRL).

smartbox

Mens jeg morer mig over, hvor mange gavekort der går tabt, når folk som min far ikke får dem indløst (og det er primært deres egen skyld, selvom forretningsmodellen er smart), har jeg sat mig for at finde ud af, om han undervejs også lige ryger med begge ben i datafælden, så han senere møder retargeting eller annoncer andre steder på nettet.

I første omgang skal han hoppe ind på mysmartbox.dk og aktivere kortet. Der møder han på sin telefon følgende skærm (yes, sådan ser den ud. Man skal scrolle for overhovedet at registrere i felterne, fordi siden ikke er mobiloptimeret):

aktiver

Læg mærke til den lille Cookie-beskrivelse i bunden. Den forsvinder når man går et skridt frem og behøver intet samtykke. Det er helt i overensstemmelse med Erhvervsstyrelsens cookieregler (skal spare jer for side 37 i den PDF), for man behøver tilsyneladende ikke aktivt samtykke, hvor besøgende aktivt krydser ok. Man skal bare informere tydeligt). Ser man på, hvilke Cookies sitet lægger på min fars telefon/device, finder man både cookies til analyse og cookies beregnet til remarketing, så min far senere KAN blive ramt af reklamer på baggrund af sit besøg. Se selv på http://builtwith.com/Smartbox.dk (tak til @jarosjak for at vise mig det tool). Tjekker man Smartbox’ information om de cookies, skriver de reelt intet om, hvad de bruger de cookies til: http://www.smartbox.dk/cookie

Når min far går skridtet videre skal han registrere en række oplysninger om sig selv. Og det er “mandatory” – altså kan han ikke bruge sit kort uden at skrive adresse, mail, telefon mv. Han kan klikke nej til markedsføring via mail nederst.

telmore

Hos Bellevue, der er en anden stor spiller på markedet for oplevelsesgaver, er der en tydelig cookie-box på forsiden. Og nærlæser man på sitet, er Bellevue helt tydelige om, at de bruger “Drifts- og optimeringscookies” til at målrette reklamer specifikt til min gamle far, når han besøger sitet. Læser man under deres personoplysninger opbevarer de data om min far i 5 år – ukrypteret – inden de skal slette dem.

drift

Jeg har sendt en forespørgsel i første omgang til Smartbox – jeg synes det er interessant at vide, om de bruger de cookies, der havner hos min far til at målrette reklamer senere. For han aner ikke, hvad det er. Han har fået foræret et fysisk gavekort til en fysisk oplevelse, og han sidder lige nu med meget lidt viden og meget få værktøjer til at dodge alle de markedførings-bullets, der skydes af sted på ham.

Hvad er missionen? At vi alle skal blive dataforskrækkede og tage sølvpapirshatten på? Nej, i dette tilfælde synes jeg, at det er interessant, at en industri, hvor vi alle er så utroligt glade for at give hinanden oplevelsesgaver, som er fede, bevirker, at min far af en snedig omvej tvinges til at registrere oplysninger om sig selv og får plantet cookies på sit device i forbifarten – og om han er vidende om, at det sker – Han aner faktisk ikke engang, jeg skriver dette blogindlæg og smider hans hotmail af sted i et skærmdump – and he couldn’t care less. For min far er en af mange internet-brugere, der slet ikke aner, hvad retargeting, lagring af data og cookies er. Han er garanteret superligeglad og sidder lige nu og hjælper sit barnebarn med at samle en playmobil-borg. Han nyder bare, at han nu kan vise en sms-kode til Ida Davidsen, når han skal indløse sin gave og spise smørrebrød med min mor. I år lykkedes det ham at indløse gaven, så den ikke endte som “plussalg til folk, der ikke aktiverer gavekort” hos oplevelsesgave-producenten.

Er der nogen derude, der oplever, at de får reklamer på baggrund af deres registrering af oplevelsesgaven, hører jeg det gerne enten via @benjaminelberth på Twitter eller i kommentarfeltet. God jul til jeres forældre. Din far. Og din mor!

UPDATE: @Jeppeengell har lige smidt denne tekst til mig på Twitter, mens jeg er ved at forklare min far, der ryster på hovedet over blogindlægget, hvad der ville ske, hvis han var homoseksuel og kritiker af Putin og boede i Rusland, mens han bevægede sig ukritisk rundt på nettet. Det bider ikke rigtigt.

About the author