Benjamin Rud Elberth - fang mig på 23961545 eller på benjamin@elberth.dk - Stolt ejer af det politiske digitale bureau Digitaltaktik.dk. Taler om digital kommunikation i dit tv. Rådgiver om sociale og digitale medier. Du er havnet på min blog og mine meninger.

Digitalt tryk i Folketingssalen

Jeg blev spurgt i går på Tv2 og på Politiken, hvordan partierne sideløbende med debatten i salen ved f.eks. en afslutningsdebat lægger tryk på digitale medier. Det gør de for at sætte dagsorden, for at forme samtalen på nettet og for at vinde fortællingen. Den kamp kan oftes koges ned til cirka 140 tegn: Før folketingsvalg 2011 var oppositionens 140 tegn (eller mindre) “Hvis du arbejder 12 minutter mere om ugen, løser det Danmarks økonomiske problemer”, mens den daværende regerings 140 tegn blev messet ud i “Rød plan er fugle på taget. Underfinansieret og varm luft”.

Vi har set eksempler på det i Folketingssalen, når Løkke i en bisætning siger, at et par sko koster 2000 kroner. Opdager journalisterne eller Hr. og Fru Danmark ikke det forargelige i den sætning, så sætter rød fløj så meget digitalt tryk på i form af tweets, retweets og Facebook-posts, at det bliver en historie – som minimum i et digitalt tryk på nettet, hvor udsagnet møder den almindelige dansker – eller som en dynamik over de klassiske medier først, hvor en journalist enten skriver historien direkte, eller den mindre proceshistorie, at “Løkke hånes på nettet for at sige at sko koster 2000 kroner“. It works. Og det er et bevis på, hvad der sker, og hvor virkningsfuldt det er, når sætninger og samtaler skifter arenaer – tænk på dyrelægen i Zoo, der sagtens ved obduktionen kunne fortælle, at han havde lokket Marius frem med en humpel rugbrød, hvorefter han skød den igennem hjernen. Eller tænk på Anders Bondo, der sagtens på en lærerfest kan sige for at opildne sine lærere, at det ikke er ledelsen, der skal bestemme over lærerne. Når det får et digitalt tryk og skifter arena, får det benzin på – og det havner i stuerne hos almindelige mennesker, der ryster på hovedet, at dyrlæger med rifler, Bondo med storhedsvanvid og Løkke med dyre skovaner.

Partierne er blevet så professionelle nu, at de præ-skriver tweets, som de er klar til at sende af sted under debatten. De sidder med kampagnefolk og MF’er som “Rapid response teams”, som vi ellers kun har kendt det fra debatter i amerikansk valgkamp, og de lægger nøje koordinerede digitale tryk. En del af et pressemøde, f.eks. som Løkkes GGGI-bilagsmøde, indeholder også en komposition med et digitalt tryk, der får ham til at se bedre ud på nettet og som følge i klassiske medier eller i stuerne hos almindelige mennesker, der ser hans pressemøde med deres devices (smartphone, tablet) i hånden.

Socialdemokraterne tog prisen i går for at prøve noget nyt, jeg i hvert fald ikke har set før i en åbningsdebat – De smed en timet video af sted om Dansk Folkeparti, og delte den. Det gav et digitalt tryk, der ville have været forstærket ekstremt, hvis de også havde brugt Helle Thornings 150.000 fans på Facebook til at pushe den. Nyt i dansk politik, men særdeles effektivt, hvis det bliver gjort rigtigt:

About the author