Benjamin Rud Elberth - fang mig på 23961545 eller på benjamin@elberth.dk - Stolt ejer af det politiske digitale bureau Digitaltaktik.dk. Taler om digital kommunikation i dit tv. Rådgiver om sociale og digitale medier. Du er havnet på min blog og mine meninger.

Digitale og sociale medier virkede i Kommunalvalget 2013

Inden du læser dette indlæg skal du huske: Forskning i Danmark har svært ved at påvise, hvorfor vi stemmer som vi gør. I de næste mange måneder vil vi høre alt fra “Valgplakater afgjorde valget” til “Kommunalvalget var et tv-valg”. Men faktum er, at ingen ved det. Denne valgkamp er blevet gennemsyret af debat om tal fra 2009, der viste, at valgplakater og kandidattests flyttede stemmer i stor stil, og Facebook og Twitter flyttede stemmer internt på listerne.

Når det så er sagt: Der er klare indikationer på, at Kommunalvalget 2013 kan blive det valg, (når vi får tallene om et par år), hvor digitale og sociale medier virkede i en valgkamp – Stemmeprocenten var overraskende høj, og en række kandidater formåede at sprænge lister og høste ekstremt høje personlige stemmetal – uden budget, uden borgmestereffekt, uden politisk konfrontatoriske standpunkter.

Kommunernes Landsforening og Danske Regioner er selvfølgelig ude og mene, at det er deres kampagne med appel til at stemme, der har virket – jeg tvivler stærkt. Jeg tror på, at det ganske enkelt er fordi, så mange kandidater har brugt sociale medier så meget bedre til at aktivere vælgernes netværk, så flere har haft lyst til at deltage i valghandlingen som den sociale fest, man ikke vil gå glip af. Der har været langt flere kandidater på sociale medier, og kandidaterne har brugt det bedre – med undtagelse af de siddende borgmestre, der har været skuffelser over en bred kam (Valgdeltagelsen er steget fra 65,8% til 72,0%, antallet af blanke stemmer er eksploderet fra 27.226 til 47.003, hvilket kunne indikere at der er gået socialt gruppepres i i det mindste at stemme).

Jeg nævnte 15 navne før valget, der ville få flotte valg, og ville blive stemt ind på grund af sociale medier ud fra disse kriterier. Jeg er afhængig af de danske forskere for at påvise, at det er det, der er sket, så indtil videre kan du kigge på kandidaterne som kampagne-cases, hvor de har gjort rigtig meget rigtigt. Jeg valgte bevidst mange kandidater, der var på vippen, der skulle sprænge lister eller hvor det ville blive anset for opsigtsvækkende, hvis de fik gode valg blandt andet på grund af den realpolitiske situation lokalt. Her er resultaterne og min dom (opdateres løbende i løbet af dagen):

Andreas Weidinger – bliver valgt til Borgerrepræsentation for Konservative i København. Flot kampagne digitalt, hvor alt bare fungerer og engagerer. Jeg fremhævede Andreas som bedste digitale kandidat i MetroXpress  under valgkampen.

(RESULTAT: Bedste digitale kandidat blev ikke valgt. 359 stemmer er fremragende, men da K blandt andet tabte et mandag i KBH var der ingen plads til Andreas, der bliver nummer 7 på sin liste. Den bliver spændende at evaluere på, for Andreas har ført fremragende kampagne og fået meget omtale. Den giver også anledning til hovedbrud for dette blogindlægs forfatter. Jeg er overrasket over, at Andreas kampagne ikke var nok til at blive valgt og få tredje mandat i KBH)

Steffen Rasmussen – Uden for liste i Aarhus, men bliver valgt. Ikke mindst på grund af fremragende Facebook-brug og styr på alt det digitale. En præstation i sig selv at blive valgt uden at have et stort parti i ryggen, men det kommer til at lykkes for Steffen. Hvis der er digital retfærdighed til i dansk politik.

(RESULTAT: Sensationen udeblev. Men Steffen fik opsigtsvækkende 2246 personlige stemmer i Aarhus. I 2009 fik nuværende borgmester Jacob Bundsgaard 1657 personlige stemmer for S. Har vi set en person uden for parti, der nogensinde har scoret så højt ved et kommunalvalg? Jeg er ret sikker på, det er historisk. Læs lige hvad JP skriver om det: http://jyllands-posten.dk/aarhus/politik/ECE6259852/enkeltmand-slog-fire-partier)

Steen Wrist Ørts – Socialdemokraterne i Fredericia. Har været alle vegne på digitale medier og har endda blogget på den offentlige.dk mod den siddende borgmester. Steen kunne med sin digitale kampagne have været spidskandidat i Fredericia. Han får et kanonvalg.

(RESULTAT: Jeg har ikke selv set resultatet, men folk skriver utålmodigt til mig på Twitter: “Så er Steen valgt i Fredericia, sprængte listen og blev nummer 4 med 366 stemmer, så opdater bloggen” – Og nu fandt jeg det på Steens Facebook – Steen er gået fra nummer 13 på listen og tager det 4. mandat. Nyvalgt byrådsmedlem. Der er basis for en bog om kampagne fra Steen. Steen fik sit kanonvalg.)

Svend Roald Thorhauge – Regionskandidat i Midtjylland – kører avanceret kampagne med fuldt tryk på sociale medier med gode videoer, sjove indslag og engagement. Hold øje med ham til valget.

(RESULTAT: Bang! Svend har fået kanonvalg. 1661 stemmer, men ingen plads.)

Gunvor Wibroe – Professionel campaigner og under sloganet ”De store skal passe på de små” har hun kørt en vild kampagne på Frederiksberg for Socialdemokraterne, hvor hun bliver nyvalgt kommunalrod. Har bundet sin digitale kampagne sammen med sine aktiviteter i den virkelige verden og laver ”en ren Obama.” Hun sprænger sin liste.

(RESULTAT: Klask! Gunvor sprængte listen til atomer. Tager det tredje mandat på Frederiksberg på trods af S-tilbagegang og 786 personlige stemmer – En “text book”-kampagne med vel bedste personlige kampagne på tværs af medier og uden budget)

Erik Willumsgaard – Socialdemokraterne i København. Er måske den mest insisterende kandidat på sociale medier i hele landet. Skriver konstant. Er alle vegne på Twitter og Facebook. Har han ikke bedt om din stemme i et kommentarfelt nær dig, er du en af dem, DR kan bruge i reklamerne for ”Jeg betaler ikke licens, fordi jeg er hulemand”. Erik er på vippen, men de sociale medier giver ham valg.

(RESULTAT: Nej. Intet valg. Meget kunne tyde på, at Erik er et eksempel på en kandidat, der har været alle steder på sociale medier, men er mere insisterende, end han er effektiv – det har enkelte opfordret mig til at blogge om)

Lilian Parker Kaule – Liberal Alliance i København. Hun får valg, fordi hun gennem Facebook har ramt vælgerne. Simpelt og effektivt.

(RESULTAT: Klask! Lilian nummer 2 hos LA – og hun har sprængt listen fuldstændig – Det kommer til at give hende 1 af Liberal Alliances to mandater i København – og det er opsigtsvækkende. 860 stemmer er vildt. Og det er vildt at slå etablerede Heidi Wang, der blandt andet har fået tv-tid flere gange)

Caroline Stage – Venstre i København – Flyvende på Facebook. Kører negativ kampagne mod Frank Jensen, der bliver delt massivt. Svarer godt for sig. Det giver valg.

(RESULTAT: Klask! Caroline nummer 2  for V i København – med et sikkert valg på imponerende 1318 stemmer, hvor hun overhaler Cecilia Lonning foran sig på listen)

Jeppe Fransson – Radikale i Roskilde – og nummer 6 på listen. Han kommer til at sprænge listen – fordi han er aktiv på sociale medier og rammer vælgerne. Flot overall digital tilstedeværelse.

(RESULTAT: Ja. Jeppe sprængte sin liste, men går tilbage i personligt stemmetal. 4-flest personlige stemmer hos Radikale i Roskilde, men det giver ikke valg)

Noah Nevado – Radikale i Høje Taastrup – Skal en kandidat vælges på grund af Twitter og en god portion vilje, er det Noah. Find hans Google-annonce, før den finder dig ;-)

(RESULTAT: 128 stemmer til Noah, og kun 200 færre end borgmesterkandidaten. Men miraklet udeblev her – Radikale gik tilbage i Høje Taastrup – og det giver ikke et mandat til Noah, for Radikale kommer slet ikke ind)

Peter Christensen – Regionskandidat i Region Nord for Socialdemokraterne. Peter har fået styr på sin digitale tilstedeværelse og kører fuld tryk på tværs af net, print og ”in real life”. Peter ryger i Regionsrådet for første gang og får et flot valg, fordi han har kapret stemmer fra unge vælgere.

(RESULTAT: Peter skriver selv på Facebook, at det ikke bliver til valg. Ifølge optællingen har Peter fået rigtig flot valg i Aalborg, men ikke i de øvrige byer i regionen. I Aalborg har Peter faktisk sprængt listen og får flotte 337 stemmer, hvor han får 10-flest af S-kandidater, selvom han er nummer 20 på listen. Han får i alt 462 stemmer – og det er fremragende for en ung, førstegangsopstillet kandidat.)

Lisbeth Lauritsen – Byrådskandidat for Socialdemokraterne i Aalborg. Er en af de eneste kandidater, der har gjort det fornuftigt på Instagram og bruger billeder massivt. Lisbeth har især i den sidste del af valgkampen overhalet mange på sin liste.

(RESULTAT: Lisbeth er valgt med 527 personlige stemmer i Aalborg for S – hun var nummer 12 på listen hos S og snupper plads nummer 28 i Aalborg Kommune)

Christian Hede Hagelskjær – Endnu en ung byrådskandidat for S. Han får kanonvalg for brug af video på Facebook og allround rigtig fin digital kampagne.

(RESULTAT: Nix. Den glippede. Det er jeg overrasket over. Christian gjorde i hvert fald det meste rigtigt digitalt, men der skulle også ske meget – Christian var nummer 16 på listen og noget indikerer, at unge Rose Sloth Hansen, der har sprængt S-listen i Aalborg og Lisbeth Lauritsen har snuppet mange stemmer på sociale medier i Aalborg hos S’erne. Rose leverede blandt andet en vild slutspurt på nettet.)

Birgitte Vind – Socialdemokraterne i Vejle – Ikke en ”lille” kandidat i Vejle, men en utraditionel kandidat på min liste her. Birgitte har lært sig det digitale fra bunden – og det virker. Hun fik flot valg i 2009, hvor hun sprængte listen – bla. på grund af en flot Facebook-strategi, og hun gør det igen. Hun bruger Facebook fremragende. Den bedste ”lidt mere modne” S-kandidat på sociale medier ift. budgetter (fik jeg skrevet det pænt nok, uden at sige noget om alder?). Er også begyndt at gøre noget på Twitter.

(RESULTAT: Klask! 1228 personlige stemmer til Birgitte i Vejle. Ind som nummer 9 af 31 byrødder. For fem år siden sad Birgitte hos mig på et kursus og rev sig i håret over  en hjemmeside. Nu er hun flyvende på sociale medier. Hun sprængte sin liste i 2009 med 637 personlige stemmer – hun fordobler dem næsten denne gang)

Kristian Heegaard – Radikale i Fredensborg – Gør det fremragende digitalt. Stor fanside på Facebook. Bruger Google-annoncering. Kører løs på Twitter. Allerede byrådsmedlem, men kommer til at få et fremragende valg i 2013.

(RESULTAT: Yessir! Kristian går fra 215 personlige stemmer til flotte 464 personlige stemmer i Fredensborg. Det giver valg)

Og et par tilføjelser: Tjek lige himmelstormeren Maria Fromseier Kjærgaard på 20 år, der har fået 3-flest stemmer på Bornholm af alle. Hun har samlet over 1200 venner og lagt 6000 billeder på sin Facebookprofil inden valget ;-) Liste sprængt til atomer. Der er ikke meget borgmestereffekt der. Det er kampagne … Lotte Helms fra V har sprængt sin liste på Bornholm. Hun har solid digital strategi og bruger både sin private FB og en Fanside, hvor det er lykkedes hende at engagere. Unge Daniel Prehn, som har ført massiv digital valgkamp har sprængt sin liste og opnået valg i Roskilde. Niels Peter Bøgballe har opnået flot valg i Horsens med blandt andet flot digital strategi. Carsten Horn sidst på listen fra DF har sprængt sin liste til atomer i Brøndby med rigtig flot digital eksekvering. Lars Bisgaard Andreasen har sprængt sin liste i Brønderslev for S og opnået valg med masser af aktivitet digitalt. Per Faldborg Olesen med den meget karakteristiske Youtube-flyver-video har sprængt sin V-liste i Dragør. Mads Panny smadrer sin S-liste i Viborg med 1971 personlige stemmer (han skriver til mig på FB i nat klokken 4, at det blandt andet er fordi, han har læst mine #kv13-tips ;-) ) Stine Damborg Pedersen spæner forbi sine liste-konkurrenter hos K i Viborg med massiv brug af Facebook. Mikkel Dragmose-Hansen spurter forbi sin egen borgmesterkandidat for SF i Middelfart. Hun (Hanne Lauritsen) er ikke aktiv på Facebook og nettet – Mikkel er massivt campaignende. Unge Christian Martins Kromann fra V i Middelfart har opnået valg foran listefæller med blandt andet fin brug af fanside og digital kampagne. Arne Spicer Lindgren har smadret sin liste i Skive for V med 916 personlige stemmer, mens han på sin videobårne fanside sidder og svarer vælgerne med overskud, når de spørger, hvorfor de ser hans avancerede FB-annoncer. Konservative Simon Aggesen med en massiv Facebook-fanside fortæller på samme om en tredobling af sit personlige stemmetal på Frederiksberg (643 stk.). Søren Elbæk har hos S i Ringkøbing-Skjern samlet 1322 stemmer og flere end nummer 1 og 2 på sin liste. Han har styr på det digitale, selvom han ikke er vårhåre. Det samme har Ida Pedersen i Thisted. 881 stemmer, hvor hun lammetæver sin liste. Hende havde jeg på hjemmesidekursus i februar 2012 (!), hvor hun startede sin digitale kampagne. I Sønderborg er Fælleslistens Aase Nygaard, nu tidligere borgmester gået 5742 stemmer tilbage – hun har ikke svaret på sin inaktive FB-side i flere dage, måtte få besked på af en utilfreds vælger, at hun skulle opdatere sin kandidatprofil hos DR mv. Stephan Kleinschmidt fra Slesvigsk Parti i Sønderborg Byråd har lige fordoblet sit personlige stemmetal til 2571. Det er cirka lige så mange, som han har Facebook-venner ;-) Og seneste tilføjelse; Liv Gam, der har sprængt sin liste i Taarnby, melder til mig om, at V gik massivt frem blandt andet, fordi de har brugt mine #kv13-tips også på borgmesterkandidatens fanside.

About the author

5 Comments

  1. Super artikel Benjamin. Eneste problem er at jeg vil have mere! Det kunne være fedt med uddybende beskrivelser og konkrete eksempler på, hvordan de 15 fremhævede kandidater reelt gjorde. Og gerne suppleret med deres egne efterrationaliseringer.

    Det ligger jo ligesom i lidt i kortene at politikerne næste gang der skal stemmes formentlig vil være lidt mere opmærksom på deres tilstedeværelse på sociale medier. I år så jeg også en del politikerhjemmesider som ikke har været opdateret siden sidste kommunalvalg i 2009, så der ligger helt klart et udyrket potentiale for både politikere, rådgivere og webbureauer :-)

    Jeg vil spændt følge din blog og suge til mig!

      1. Selv tak. Jeg er oprigtig pjattet med dine mange #kv13-tips. De kan jo med lidt moderering sagtens anvendes i mange andre sammenhænge også. Den er hermed gemt i min Pocket.

        Men god idé med en “Og hvad gjorde de så rigtigt”-opsamling :-)

        /Torben

  2. Hej Benjamin

    Jeg synes du burde betale Ida´s “skolepenge” tilbage, jeg synes ikke hendes web-baserede kampagne er noget at råbe hurra for. Hun har været usynlig på Thisted kommunes Byrødder, som har været en god platform for de politikere i Thy, som har gidet deltage i den debat, der er foregået der. Hun har heller ikke evnet at flytte sine (ellers gode) læserbreve til Facebook eller finde ud af at linke til relevante opslag.
    V.h.
    Niels G

    1. Hej Niels

      Kampagnemæssigt har Ida været fremragende. Hun har som fuldkommen ukendt kandidat og langt nede på listen tidligt lavet hjemmeside, skrevet læserbreve, linket til dem, udsmykket sin bil og meget mere. Jeg påstår ikke, at alle kandidater skal boltre sig på FB. Ida kunne have fået flere stemmer, hvis hun havde gjort det, men kandidaterne skal også gøre det, de er bedst til. Møder man Ida, stemmer man også på hende. Og det har hun faktisk understøttet digitalt ret tidligt.

      Benjamin